Smart przełącznik ścienny w miejsce klasycznego

Chcę wymienić przełączniki ścienne do światła na takie, które gadałyby z Zigbee. Znacie coś godnego polecenia? Albo wiecie, na co uważać przy wyborze? :slight_smile: Ja jestem kompletnie zielony w temacie

  1. Upewnij się, że Twoja instalacja elektryczna ma to nieszczęsne L+N, o którym tak wiele się mówi. W przeciwnym razie nie będziesz mógł zainstalować tego łącznika (potrzebujesz przynajmniej dwóch niebieskich przewodów w puszce).
  2. Weź pod uwagę, że to dodatkowy pobór energii. Urządzenia sprzedawane w Europie z oznaczeniem CE muszą mieć pobór mniejszy niż 0,5 W, ale w przypadku tanich chinoli może być różnie.
  3. Przed zakupem sprawdź, czy dany model jest wspierany przez Z2M oraz jakie funkcje faktycznie zostały zaimplementowane. Rzadko, ale jednak się zdarza, że dana funkcja działa idealnie z bramką producenta, a programiści Z2M robiąc inżynierię wsteczną (bo tak, każde urządzenie w Z2M musiało najpierw zostać rozpracowane) nie zdołali zaimplementować wszystkich funkcji.
  4. Prawdopodobnie będziesz chciał, aby urządzenie działało jako router w sieci. Rozszerzy to zasięg sieci. Skoro jest na stałe podłączone do zasilania, warto to wykorzystać. Informacja na ten temat nie jest łatwo dostępna, ale podłączone urządzenie w Z2M ma taką informację w panelu (“Router”/“EndDevice”). Możesz poszukać na YouTube czy ktoś już to konfigurował i zerknąć jak się przedstawia urządzenie.

Dodatkowo, zastanów się, czy naprawdę potrzebujesz samego łącznika – może warto rozważyć dimmer? :slight_smile:

Zainstalowałem u siebie takie włączniki. Ważnymi kwestiami z pewnością są (oprócz poboru prądu wspomnianego przez @xyz ):

  • Czy Twoja instalacja ma przewód N. W blokach PRLowych neutrala pewnie nie ma, ale najlepiej to po prostu sprawdzić. Jak nie masz N, to musisz szukać włączników bez N. W nich podłączenie neutrala jest opcjonalne, a nie wymagane.
  • Czy chcesz mieć przyciski dotykowe czy klikane fizycznie. Ja wolałem te drugie.

Zainstalowałem takie (nie mogę znaleźć oryginalnego linku skąd wziąłem, ale wygląda podobnie): https://pl.aliexpress.com/item/1005005178430448.html?spm=a2g0o.productlist.main.77.711ej7Z7j7Z7Uv&algo_pvid=a4edcef9-afa6-44b4-ae71-21fc8060d467&algo_exp_id=a4edcef9-afa6-44b4-ae71-21fc8060d467-38&pdp_npi=4%40dis!USD!12.68!14.77!!!92.63!107.87!%40210390b817371095888123980e61cf!12000031989000996!sea!PL!844367058!X&curPageLogUid=5GE8s3ECzYSx&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A

Są w miarę OK. Jeden (w kuchni, bedacy najdalej od serwera) raz na jakiś czas mi wywala, nie mam za bardzo co włozyc pomiedzy do rozszerzenia zasięgu. I pamietam ze raz coś mi się zwiesiły, nie reagowaly na klik, ale restart korkami pomógł.
Dużo ludzi chwali podobne rozwiązanie Aqary.

Ponadto kupując dokładnie czytaj aukcje, bo zamiast włącznika możesz przez przypadek zamówić zmieniacz scen.

Zdecydowanie odradzam montowanie takich łączników :warning:

Dlaczego?

W standardowej instalacji łącznik ma swoją żyłę neutralną (N), a odbiornik również ma swoją żyłę N. Dzięki temu łącznik jest cały czas zasilany do pracy z Home Assistantem, a lampa włączana jest “na żądanie” łącznika.

W przypadku łączników, które nie mają żyły N, zarówno łącznik, jak i odbiornik korzystają z tej samej żyły N. Aby móc zdalnie włączać lampę, przełącznik musi być cały czas zasilany, co oznacza, że jednocześnie do lampy dostarczana jest niewielka ilość energii, ponieważ obie urządzenia dzielą wspólną żyłę N.

Zasilanie poniżej punktu pracy to tylko marnowanie energii. Bardzo ważne jest też, że zgaszony odbiornik pozostaje pod niezerowym napięciem, a to stanowi zagrożenie, ponieważ odbiornik (zapewne LEDówka) nie jest przystosowany do pracy przy takim napięciu.

No tak, przecież urządzenie jest ciągle aktywne, ma włączone radio ZigBee itd, nawet ma diodę LED podświetlaną. To przecież jest naturalne

Jak się spalą to dam Ci znać. Od pół roku nie wydarzyło się nic :slight_smile:

Obstawiam że mówisz o takim Smart bezprzewodowym? Jeśli tak to ten wymaga żarówki Smart. Koszty znacznie rosną. Przełącznik ZigBee pozwala na skorzystanie ze zwykłych żarówek LED z marketu. Dobre rozwiązanie np na korytarz, do kuchni czy do łazienki.
Jak nie mówisz o bezprzewodowym to też nie będzie się nadawał do zwykłych żarówek z marketu

Mam na myśli dimmer jako ściemniacz. Nic nie wspominałem o bezprzewodowych rozwiązaniach :slight_smile:

Tak. Trzeba LEDy wymienić na ściemnialne, dlatego wrzuciłem to jako pomysł do rozważenia :wink:

Wątpię. Słyszałeś, że podobno firmy produkujące liny wspinaczkowe mają same dobre opinie? :blush:

Mam już żarówki zigbee zamontowane. Problem polega na tym, że odruchowo wciskam przycisk ścienny i je odłączam od zasilania :stuck_out_tongue: Chodzi o podmianę tego przycisku na taki, który będzie cały czas przepuszczał prąd do żarówek, a informacje o wciśnięciu przycisku przekierowywał do bramki Zigbee

Zdecydowanlne klikane fizycznie <3

Pasowały Ci do dziury w ścianie po poprzednim przełączniku ściennym? :smiley:

W kuchni, gdzie włącznik w płytkach ściennych, tak, na styk się zmieścił. Na korytarzu, gdzie mam boazerię (xd) się nie zmieścił. Ale tam był też problem z tym, że kable były za krótkie, trzeba było je przedłużyć, a boazerię trochę przyciąć. Ale nie było to trudne czy czasochłonne.

To nie wiem czy moja polecajka tutaj się sprawdzi, ponieważ ja używam ten przycisk do zwykłych żarówek. Nawet bez serwera ten włącznik działa normalnie i po prostu włącza światło.

Tam gdzie nie mam takich włączników i mam żarówki smart, to przykleiłem do ściany zwykłe smart przyciski bateryjne Zigbee. Rozwiązało problem, a do tego dodało nowe funkcje - np. podwójny klik uruchamia u mnie kuwetę :slight_smile:

Dlatego podałem dwie różne wersje odpowiedzi :-).

Biorąc pod uwagę te dwa quoty, to mówisz tu o rozwiązaniu smart czy “klasycznym” nie-smart?

ojojoj

Hm. Odkryłem jeszcze jedną komplikację. Póki co wentylator i światła są kontrolowane jednym guzikiem. Ale wentylator działa ileś minut nawet po wyłączeniu światła, więc zapewne zasilanie czerpie skądś inąd.

Więc gdy zostawiam teraz jeszcze ten stary włącznik ścienny cały czas włączony, a żarówki smart wyłączam poprzez Zigbee, to wentylator chodzi 24/7.

Zastanawiam się, jak to najlepiej rozwiązać.

Być może lepiej zamówić smart przełącznik, a zamontować z powrotem żarówki smart? Za mało niestety się znam na elektryce, żeby tu coś samodzielnie wykombinować :eyes:

A co myślicie o takich dopuszkowych?

Kupiłem takie, ale jeszcze nie podłączyłem:

https://allegro.pl/oferta/sonoff-zbminil2-inteligentny-przelacznik-sterownik-zigbee-smart-bez-n-zera-16546743651

https://allegro.pl/oferta/sonoff-extreme-zbminir2-dopuszkowy-przekaznik-zigbee-3-0-l-n-router-16972898662

1 Like

Zasilanie w tym samym miejscu, tylko wentylator raczej ma gdzieś pod drodze do siebie zamontowaną czasówkę, więc jak włączysz i wyłączysz światło, to załączasz czasówkę.

Dokładnie, tak samo jak będziesz miał wciśnięty włącznik np. na korytarzu, gdzie jest zamontowany wyłącznik czasowy, to światło będzie świecić bez końca.

Jak na moje. Wentylator potrzebuje usunięcia czasówki, zamontowania smart przekaźnika i sterowania z poziomu HA.

1 Like

Sonoff na propsie, w zależności od gniazda może być więcej lub mniej miejsca w puszce

Note to self, napotkałem dzisiaj taki poradnik https://blog.tomaszdunia.pl/shelly-smart-oswietlenie/

1 Like