Smart przełącznik ścienny w miejsce klasycznego

Chcę wymienić przełączniki ścienne do światła na takie, które gadałyby z Zigbee. Znacie coś godnego polecenia? Albo wiecie, na co uważać przy wyborze? :slight_smile: Ja jestem kompletnie zielony w temacie

1. Upewnij się, że Twoja instalacja elektryczna ma to nieszczęsne L+N, o którym tak wiele się mówi. W przeciwnym razie nie będziesz mógł zainstalować tego łącznika (potrzebujesz przynajmniej dwóch niebieskich przewodów w puszce).
  2. Weź pod uwagę, że to dodatkowy pobór energii. Urządzenia sprzedawane w Europie z oznaczeniem CE muszą mieć pobór mniejszy niż 0,5 W, ale w przypadku tanich chinoli może być różnie.
  3. Przed zakupem sprawdź, czy dany model jest wspierany przez Z2M oraz jakie funkcje faktycznie zostały zaimplementowane. Rzadko, ale jednak się zdarza, że dana funkcja działa idealnie z bramką producenta, a programiści Z2M robiąc inżynierię wsteczną (bo tak, każde urządzenie w Z2M musiało najpierw zostać rozpracowane) nie zdołali zaimplementować wszystkich funkcji.
  4. Prawdopodobnie będziesz chciał, aby urządzenie działało jako router w sieci. Rozszerzy to zasięg sieci. Skoro jest na stałe podłączone do zasilania, warto to wykorzystać. Informacja na ten temat nie jest łatwo dostępna, ale podłączone urządzenie w Z2M ma taką informację w panelu (“Router”/“EndDevice”). Możesz poszukać na YouTube czy ktoś już to konfigurował i zerknąć jak się przedstawia urządzenie.

Dodatkowo, zastanów się, czy naprawdę potrzebujesz samego łącznika – może warto rozważyć dimmer? :slight_smile:

Zainstalowałem u siebie takie włączniki. Ważnymi kwestiami z pewnością są (oprócz poboru prądu wspomnianego przez @xyz ):

• Czy Twoja instalacja ma przewód N. W blokach PRLowych neutrala pewnie nie ma, ale najlepiej to po prostu sprawdzić. Jak nie masz N, to musisz szukać włączników bez N. W nich podłączenie neutrala jest opcjonalne, a nie wymagane.
  • Czy chcesz mieć przyciski dotykowe czy klikane fizycznie. Ja wolałem te drugie.