Regulamin Forum Fundacji „Internet. Czas działać!"

I. Postanowienia ogólne

  1. W niniejszym dokumencie opisujemy zasady korzystania z usługi forum internetowego (dalej: „Forum") dostępnego za pośrednictwem strony internetowej: forum.internet-czas-dzialac.pl (dalej: „Strona internetowa"). Niniejszy dokument stanowi regulamin (dalej: „Regulamin") określający zasady świadczenia usług drogą elektroniczną zgodnie z wymaganiami art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2002 Nr 144 poz. 1204 ze zm.). Regulamin określa także zasady dodawania treści cyfrowych w ramach Forum oraz ich moderacji zgodnie z z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych; dalej: „DSA").

  2. Forum jest udostępniane przez Fundację „Internet. Czas działać!" z siedzibą w Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 77a, 60-529 Poznań wpisaną do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, oraz do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0001049456, posiadająca NIP: 7812054633, numer REGON: 525987712 (dalej: „my" lub „ICD").

  3. Ustanowiliśmy punkt kontaktowy umożliwiający bezpośrednią komunikację drogą elektroniczną z organami państw członkowskich, Komisją i Radą Usług Cyfrowych: kontakt@internet-czas-dzialac.pl. Ten sam punkt kontaktowy może być wykorzystywany przez Ciebie do bezpośredniej i szybkiej komunikacji z ICD.

  4. Komunikacja z Użytkownikami może być prowadzona w języku polskim lub angielskim.

II. Warunki techniczne korzystania z Forum

  1. W celu prawidłowego korzystania z Forum niezbędne jest posiadanie zainstalowanej i uruchomionej przeglądarki internetowej w aktualnej wersji, z obsługą JavaScript i standardu HTML5, a żeby czytać dyskusje niepubliczne i pisać na Forum – również posiadanie aktywnego adresu email, na który prześlemy Ci zaproszenie do założenia Konta.
  2. Od czasu do czasu możemy prowadzić niezbędne prace konserwacyjne Forum, w związku z czym mogą występować tymczasowe utrudnienia lub brak możliwości korzystania z Forum.
  3. Informujemy, że korzystanie z Forum, jak z wszystkich innych usług świadczonych drogą elektroniczną, wiąże się z wystąpieniem ryzyk typowych dla korzystania z Internetu, w tym zainfekowania Twojego systemu informatycznego przez niepożądane oprogramowanie, także takie, którego jedynym celem jest wyrządzanie szkód.

III. Zasady korzystania z Forum

  1. Z Forum mogą korzystać osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych oraz osoby posiadające ograniczoną zdolność do czynności prawnych (w tym osoby między 13. a 18. rokiem życia, nieubezwłasnowolnione całkowicie) (dalej: „Użytkownik" lub „Ty"), na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie. Jeśli masz ograniczoną zdolność do czynności prawnych, możesz korzystać z Forum za zgodą swojego przedstawiciela ustawowego (np. rodzica).

  2. Dostęp do dyskusji publicznych (tj. odczytywanie dyskusji publicznych) na Forum jest dostępny dla każdego Użytkownika, bez konieczności zakładania konta (dalej: „Konto").

  3. Dostęp do odczytu dyskusji niepublicznych (tj. odczytywanie dyskusji niepublicznych) oraz możliwość zamieszczania komentarzy w ramach dyskusji publicznych lub niepublicznych wymaga założenia Konta oraz wspierania nas w charakterze patrona, przy czym:

    a) możliwość zamieszczania komentarzy w dyskusjach publicznych możliwa jest dla patronów wspierających nas kwotą min. 5 PLN miesięcznie;

    b) możliwość odczytu oraz zamieszczania komentarzy w dyskusjach niepublicznych możliwa jest dla patronów wspierających nas kwotą min. 10 PLN miesięcznie.

  4. Założenie Konta jest możliwe po otrzymaniu od ICD zaproszenia z linkiem do Forum, przesłanego drogą mailową:

    a) na adres udostępniony przez Ciebie na platformie internetowej, w ramach której udzielasz nam wsparcia jako patron albo

    b) na adres, który nam podasz, wysyłając nam wiadomość na adres: kontakt@internet-czas-dzialac.pl (jeśli wspierasz nas anonimowo i nie znamy Twojego adresu email).

  5. Aby założyć Konto, musisz uprzednio zaakceptować Regulamin.

  6. W ramach Forum umożliwiamy wymianę informacji, komentarzy i opinii na różne tematy poruszane w ramach Forum, a w szczególności dotyczące prywatności, technologii i kwestii prawnych.

  7. Informujemy, że treści przesyłane przez Użytkownika w ramach Forum nie mogą:

    a) być niezgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa ani z Regulaminem, ani też sprzeczne z dobrymi obyczajami, w szczególności nie mogą zawierać treści obraźliwych czy naruszających uczucia religijne, dobra osobiste osób trzecich, lub wykazywać brak szacunku zgodnego z ogólnie pojętymi normami społecznymi i zasadami współżycia społecznego, w tym nie mogą zawierać treści rasistowskich, wulgarnych, propagujących przemoc, zawierających treści pornograficzne, faszystowskie, dyskryminacyjne, o podtekście seksualnym, nieodpowiednie dla małoletnich Użytkowników, itp.;

    b) reklamować lub odwoływać się do innych stron internetowych, serwisów, platform, mediów społecznościowych podmiotów trzecich w celu ich promocji (promocji ich towarów lub usług);

    c) naruszać praw osób trzecich np. praw autorskich czy prawa własności intelektualnej albo zmierzać do ujawnienia tajemnicy przedsiębiorstwa lub innych informacji poufnych;

    d) zawierać treści niepowiązanych z tematyką poruszaną na Forum w poszczególnych wątkach;

    e) posiadać przesadnie silnego wydźwięku emocjonalnego;

    f) zawierać treści niesprawdzonych, nieprawdziwych lub bezpodstawnych zarzutów.

  8. W przypadku wystąpienia z roszczeniami wobec Usługodawcy przez osoby lub podmioty trzecie, w związku z treściami przesyłanymi w ramach Forum przez Użytkownika, Użytkownik zwolni ICD z wszelkiej odpowiedzialności za odnośne naruszenia, naprawi szkodę, a także poniesie wydatki w związku z wysuniętymi roszczeniami oraz przeprowadzeniem postępowania w tym przedmiocie.

V. Moderacja treści

  1. Zastrzegamy sobie prawo do moderowania w dobrej wierze i z należytą starannością treści publikowanych przez Użytkowników w ramach Forum, czyli do podejmowania działań, których celem jest, w szczególności, wykrywanie, identyfikowanie i zwalczanie nielegalnych treści lub informacji niezgodnych z warunkami korzystania z usług, przekazywanych przez Użytkowników, w tym wdrażane środki, które wpływają na dostępność, widoczność i osiągalność takich nielegalnych treści lub informacji, takie jak depozycjonowanie takich treści lub informacji, demonetyzacja, uniemożliwienie dostępu do nich lub ich usunięcie, lub które wpływają na możliwość przekazywania takich informacji przez odbiorców usługi, takie jak zamknięcie lub zawieszenie konta Użytkownika (dalej: „Moderacja treści").

  2. Moderacja treści może odbywać się w sposób zautomatyzowany lub manualny. Możemy podejmować również inne środki oraz działania niezbędne aby spełnić wymogi prawa Unii i prawa krajowego w celu zapewnienia bezpieczeństwa Forum.

  3. Moderacja treści odbywa się zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności z przepisami DSA.

VI. Zgłaszanie nielegalnych treści

  1. Jeżeli uznasz daną treść opublikowaną na Forum za treść nielegalną albo treść naruszającą Regulamin, możesz dokonać zgłoszenia ICD takiej treści drogą elektroniczną na adres e-mail podany w Regulaminie wraz ze wskazaniem miejsca, w którym możemy zapoznać się z ww. treścią oraz wszelkimi, niezbędnymi do rozpatrzenia zgłoszenia szczegółami, w tym danymi kontaktowymi Twoimi oraz zaangażowanych osób trzecich (jeśli to możliwe). W tym celu możesz skorzystać z formularza zgłoszenia nielegalnych treści, stanowiącego załącznik do Regulaminu.

  2. W celu umożliwienia i ułatwienia oceny w zgłoszeniu należy podać następujące informacje, zgodnie z art. 16 DSA, tj.:

    a) uzasadnienie powodów, dla których uważasz, że dana treść jest nielegalna,
    b) dokładne wskazanie lokalizacji nielegalnej treści, takiej jak dokładny adres/adresy URL, a w stosowanych przypadkach dodatkowe informacje umożliwiające jej umiejscowienie na Forum (screen, zdjęcie), etc;
    c) Twoje imię i nazwisko lub nazwę oraz adres e-mail jako osoby dokonującej zgłoszenia, z wyjątkiem zgłoszenia dotyczącego informacji uznawanych za związane z jednym z przestępstw, o których mowa w art. 3–7 dyrektywy 2011/93/UE (tj. przestępstwa związane z niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych, przestępstwa związane z wykorzystywaniem seksualnym, przestępstwa związane z pornografią dziecięcą, nagabywanie dzieci do celów seksualnych, podżeganie, pomocnictwo i usiłowanie w zakresie wymienionych przestępstw);
    d) oświadczenie potwierdzające powzięte przez Ciebie w dobrej wierze przekonanie, że informacje i zarzuty zawarte w Twoim zgłoszeniu są prawidłowe i kompletne.

  3. Po otrzymaniu zgłoszenia niezwłocznie powiadomimy Cię o tym. Jeżeli nie podasz swoich danych kontaktowych, nie będziemy mogli skontaktować się z Tobą, aby potwierdzić otrzymanie zgłoszenia i poinformować o rezultacie rozpatrzenia tego zgłoszenia.

  4. ICD podejmuje decyzje w ramach zgłoszenia w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia. Dokładamy starań, aby rozpatrzyć zgłoszenie w sposób niearbitralny, obiektywny oraz z zachowaniem należytej staranności. O rezultacie podjętej decyzji w sprawie zgłoszenia, jej treści i uzasadnieniu informujemy Cię bez zbędnej zwłoki.

  5. Na potrzeby rozpatrywania zgłoszeń i podejmowania decyzji nie korzystamy ze zautomatyzowanych środków.

  6. W przypadku wystąpienia na Forum nielegalnych treści albo treści niezgodnych z Regulaminem, możemy je:

    a) usunąć;
    b) ograniczyć ich widoczność;
    c) uniemożliwić do nich dostęp;
    d) depozycjonować;
    e) pozostawić na Forum.

  7. Zastrzegamy również możliwość:

    a) zawieszenia, ograniczenia lub zakończenia płatności pieniężnych;
    b) zawieszenia, ograniczenia lub zakończenia świadczenia usług w części lub całości;
    c) zawieszenia, ograniczenia lub usunięcia Konta Użytkownika.

  8. O decyzji i działaniach, o których mowa w pkt. 6 powyżej poinformujemy osobę, która opublikowała treści, jak również osoby ewentualnie zaangażowane, jednocześnie dostarczając uzasadnienie podjętej decyzji.

  9. Od naszej decyzji dotyczącej zgłoszonych treści nielegalnych lub treści naruszających Regulamin możesz odwołać się w terminie 14 dni od dnia jej odebrania, przekazując jednocześnie uzasadnienie odwołania.

  10. ICD rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od dnia jego odebrania. W wyniku rozpatrzenia odwołania przekazujemy ponowną decyzję wraz z uzasadnieniem.

  11. W przypadku powzięcia przez nas informacji dających podstawę do podejrzenia, że popełniono, popełnia się lub może dojść do popełnienia przestępstwa zagrażającego życiu lub bezpieczeństwu osoby lub osób, natychmiast poinformujemy o swoim podejrzeniu organy ścigania lub organy sądowe zainteresowanego państwa członkowskiego lub zainteresowanych państw członkowskich i przekazujemy wszystkie dostępne informacje na ten temat.

VII. Reklamacje

  1. Masz prawo złożyć reklamację dotyczącą usługi Forum pisemnie na adres: ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 77a, 60-529 Poznań lub pocztą elektroniczną na adres email: kontakt@internet-czas-dzialac.pl.

  2. Udzielamy odpowiedzi na reklamację Użytkownika w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania na papierze lub innym trwałym nośniku.

  3. Zalecamy podanie w opisie reklamacji: okoliczności dotyczących przedmiotu reklamacji, w szczególności rodzaju i daty wystąpienia nieprawidłowości oraz danych kontaktowych umożliwiających udzielenie odpowiedzi na reklamację.

  4. Wszelkie spory lub roszczenia związane z korzystaniem z Forum rozstrzygane będą w drodze porozumienia, a w przypadku niemożności jego osiągnięcia przez sąd powszechny w Rzeczypospolitej Polskiej, a prawem właściwym dla Regulaminu jest prawo polskie, chyba że co innego wynika z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa. Wybór prawa polskiego na podstawie Regulaminu nie pozbawia Użytkownika będącego konsumentem ochrony przyznanej mu na podstawie przepisów, których nie można wyłączyć w drodze umowy między nami a Użytkownikiem, na mocy prawa, które zgodnie z właściwymi regulacjami byłoby właściwe w przypadku braku dokonania wyboru.

  5. Żadne z postanowień Regulaminu nie ogranicza uprawnień konsumenta, jakie przysługują mu na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

  6. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (rozporządzenie w sprawie ODR w sporach konsumenckich), możesz złożyć skargę, w celu rozwiązania ewentualnego sporu z nami, za pośrednictwem platformy internetowej ODR (Platforma ODR dostępna jest pod adresem – https://ec.europa.eu/consumers/odr/).

VIII. Dane osobowe

Zasady przetwarzania Twoich danych osobowych przez ICD w związku z korzystaniem z Forum znajdują się w Polityce prywatności.

IX. Postanowienia końcowe

  1. Regulamin udostępniony jest na stronie internetowej https://www.internet-czas-dzialac.pl/dokumenty/ w sposób, który umożliwia jego wyświetlenie, pobranie, utrwalenie i wydrukowanie.

  2. ICD może dokonać zmiany Regulaminu w każdym czasie w przypadku wystąpienia przynajmniej jednej z poniżej wskazanych ważnych przyczyn:

    a) zmiany warunków korzystania z Forum, niepogarszającej sytuacji Użytkownika w porównaniu do dotychczasowej;

    b) konieczności aktualizacji naszych danych;

    c) zmiany sposobu świadczenia usług drogą elektroniczną związanej z pojawieniem się nowych funkcjonalności lub usunięciem dotychczasowych;

    d) zmiany przepisów obowiązującego prawa, która reguluje prowadzenie działalności przez nas lub która ma wpływ na wzajemne prawa i obowiązki ICD i Użytkownika lub wydania wyroku lub decyzji, która może mieć wpływ na prowadzenie działalności przez ICD, a w następstwie na wzajemne prawa i obowiązki ICD oraz Użytkownika;

    e) zmiany sposobu funkcjonowania usług świadczonych drogą elektroniczną, wynikającej z obiektywnych i niezależnych przyczyn natury technicznej lub technologicznej.

  3. ICD zawiadomi o zmianie Regulaminu publikując jego nową wersję na stronie internetowej https://forum.internet-czas-dzialac.pl/tos na 14 dni przed rozpoczęciem jej obowiązywania, chyba że co innego będzie wynikało z przepisów obowiązującego prawa lub decyzji organu lub sądu. Ponadto jeśli posiadasz Konto, zostaniesz powiadomiony drogą mailową indywidualnie o zmianie Regulaminu na 14 dni przed jej wejściem w życie.

  4. W przypadku, gdy nie akceptujesz nowej treści Regulaminu, możesz w każdym momencie wypowiedzieć umowę o korzystanie z Forum, kontaktując się z nami drogą pisemną lub mailową.

  5. ICD ma prawo ograniczenia lub wyłączenia Forum, bez względu na przyczynę, za 30 – dniowym wypowiedzeniem.